El tram de la Tourdera entre Sant Esteve de Palautordera i Mosqueroles és un tram d’aproximadament 5 quilòmetres de longitud i de dificultat moderada, que presenta una variant exclusiva per a senderistes i una variant per bicicletes. L’inici del tram té lloc al nucli de Sant Esteve de Palautordera, on disposeu d’aparcament i d’alguns serveis associats, com el Punt d’Informació Turística, comerços, bars i restaurants, etc. El tram s’inicia davant del Punt d’Informació Turística, on hi ha el plafó de la ruta, on ja en aquest punt cal decidir si s’opta per la variant senderista, endinsant-se dins del poble, o bé per la variant per bicicletes, just en la direcció contrària.

Seguint les indicacions que trobareu en tot l’itinerari, ja siguin banderoles o fites de seguiment, podreu fer la ruta i gaudir d’una bona passejada per un entorn natural i protegit com és el Parc Natural del Montseny, sempre sense desviar-vos del camí senyalitzat i respectant en tot moment la flora i la fauna de l’entorn. En aquest sentit, com us hem dit, la ruta presenta una variant exclusiva per a senderistes entre el poble de Sant Esteve de Palautordera i Santa Magdalena, en la qual no és permès el pas de bicicletes, ja que el camí passa pel mateix castell de Montclús. Per aquest motiu, els usuaris interessats en fer la ruta en bicicleta cal que estigueu atents a les indicacions i agafeu sempre les variants per a bicicletes.

Variant senderista

La variant senderista d’aquest tram és de 5 km i s’inicia davant del Punt d’Informació de Sant Esteve de Palautordera, on trobareu un dels plafons de la ruta. Per fer aquest tram a peu us dirigireu cap al centre del poble, tot passant per davant de l’ajuntament, fins que a la plaça Major, trencareu a la dreta per travessar la riera de Vallmanya i ja enfilar l’itinerari cap al Castell de Montclús. Durant tot aquest tram inicial, la Tourdera coincideix amb el Sender Local SL-C 83. Després d’haver caminat uns 1.700 m, i d’haver passat molt a prop de la Font de Sant Antoni (us haureu de desviar uns metres), arribareu a la Tordera, la qual travessareu per una passera penjada. Seguireu per un sender al costat de la Tordera que comença a enfilar el turó fins arribar al Castell de Montclús, una construcció del s. XI declarada bé cultural d’interès nacional i que fou propietat també dels Vescomptes de Cabrera. Després de gaudir de la visita al castell i de les vistes que ofereix l’indret, continuareu el camí de pujada fins a Santa Magdalena, un edifici romànic inclos a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, el qual no és visitable per l’interior. Des d’aqui ja iniciareu l’últim quilòmetre de recorregut, que en els seus últims 500 m són per la carretera BV-5119, de poc trànsit.

Abans d’arribar a Mosqueroles trobareu les indicacions per si us voleu desviar fins a la Masia Mariona, la seu del Parc Natural del Montseny, que és Punt d’Informació Turística i disposa d’un espai museístic. A Mosqueroles, també podreu visitar l’església de Sant Martí de Mosqueroles i podreu aprofitar per fer un mos al restaurant del nucli.

Variant bicicletes

El tram per a ciclistes, de 5,1 km de longitud, s’inicia just en la direcció contrària a la variant per senderistes, és a dir, no s’inicia cap a dins del poble, sinó que des del Punt d’Informació Turística recula uns 100m per agafar el primer carrer a l’esquerra. Només cal que seguiu les indicacions que anireu trobant pel camí, que en 400 metres us portarà a travessar la Tordera. Seguint tot l’itinerari per una pista forestal, us trobareu en breu el circ CRIC, conegut arreu. El camí va fent tota una pujada continuada fins a Santa Magdalena, un edifici romànic inclòs a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, el qual no és visitable per l’interior, i on la variant senderista es torna a unir per enfilar el darrer tram de poc més d’un quilòmetre conjuntament. Cal que tingueu en compte que els darrers 500 metres de recorregut són per la carretera BV-5119, que malgrat té poc trànsit, cal estar atents.