LA RUTA DE LA TORDERA I LA RIERA D’ARBÚCIES

Ja fa uns quants anys que es va plantar la primera llavor del projecte ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies. Malgrat això, ha estat en els darrers mesos que el projecte ha començat a donar-se a conèixer més profusament, pel que és un bon moment per fer un repàs del que s’ha fet, explicar com serà el projecte, quins objectius té i en quin moment ens trobem.

Com molt probablement ja haureu vist en més d’un lloc, el projecte va ser batejat amb el nom Tourdera en una clara al·lusió al nom del riu Tordera i també al mot en francès “tour”, què és utilitzat de manera comuna quan volem fer un recorregut o “fer un tour”. I és que la ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies el que vol és crear un itinerari, per poder fer a peu i en bicicleta, tot resseguint, en la mesura del possible, el recorregut d’aquests dos cursos fluvials: la Tordera i la riera d’Arbúcies.

Logo Ruta de la Tordera

Per poder fer això possible ha estat necessari reunir i posar d’acord ni més ni menys que a 18 ajuntaments, en un procés que va començar el 2010 i en el que aquest mateix 2016 encara s’hi han adherit nous municipis. Durant aquests anys, a més de posar d’acord a tots aquests consistoris, es va crear el “naming”, registrar la marca, definir els criteris i traçat, es va redactar una memòria valorada del projecte, etc.

L’objectiu de la ruta de la Tordera és, com hem dit, fer realitat una ruta resseguint la Tordera i la riera d’Arbúcies, mitjançant la pràctica de la bicicleta i el senderisme, tot permetent a la població la descoberta del territori, promovent el coneixement de la natura i patrimoni associats al riu, i fomentant el desenvolupament local dels municipis amb l’arribada de nous visitants. Amb aquests mateixos pretextos, ja existeixen nombrosos itineraris d’aquestes característiques en altres territoris, com per exemple rutes de gran envergadura com la “ruta del Danubi”, la “ruta del Canal du Midi”, o de manera més modesta i propera, la ruta del “Camí natural de la Muga”, a l’Empordà.

senderisme

Senderistes en una típica zona amb pollancredes

Tenint en compte la complexitat d’un projecte d’aquesta envergadura, es varen establir des del principi uns criteris bàsics:

  • Aproximació, en el major grau possible, al traçat del curs fluvial
  • Màxim aprofitament d’itineraris ja existents (trànsit motoritzat baix o nul)
  • Recuperació de trams en desús (com s’ha fet a Montseny) o creació de nous trams en zones molt puntuals
  • Senyalització direccional de la ruta (senyals verticals i horitzontals)
  • Ús d’elements de protecció atenent a criteris de seguretat i seguiment
  • Incorporació de criteris de màxim respecte ambiental i integració paisatgística

Per tant, atenent als criteris esmentats, destaca el fet que no es tracta d’una Via Verda, sinó d’una ruta creada a partir d’itineraris ja existents (pistes forestals, camins, senders, trams urbans, etc.), cercant sempre aquells de trànsit motoritzat més baix o, si és possible, nul. La proposta de ruta és de gairebé 200 quilòmetres, sumant l’itinerari principal, el de la riera d’Arbúcies i petits enllaços entre nuclis de població o estacions de tren fins al tram principal, com és el cas de Massanes, Riells i Viabrea, Breda, Gualba o Vallgorguina. Si voleu conèixer el traçat projectat i els trams actius consulteu l’itinerari aquí, on també s’hi vinculen els principals punts d’interès, equipaments, estacions de tren, etc.

hostalric-ribes-de-la-tordera-2

Ribes de la Tordera al municipi d’Hostalric

Pel que fa al tipus de públic, des de la desembocadura (Malgrat de Mar i Blanes) fins a Sant Esteve de Palautordera, estem parlant d’una ruta en general apte per a públic familiar, amb pendents més aviat suaus. D’altra banda, des de Sant Esteve de Palautordera fins al naixement de la Tordera (Font Bona i Sant Marçal) la ruta es torna més exigent i amb pendents més pronunciades. És per aquest motiu que, per cada tram, es donarà informació de l’exigència dels trams, la seva longitud i els pendents acumulats tant de pujada com de baixada, per tal que els usuaris es puguin informar abans de la dificultat del tram. En qualsevol cas, sempre cal estar atent a les recomanacions de seguretat i de respecte de la natura.

Actualment la ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies només té el primer tram actiu al municipi de Montseny, posat en marxa durant el 2016 i que suposen els primers 12 quilòmetres de ruta actius. En aquest tram, igual com està previst en altres encara inactius,  trobem variants exclusives per a senderistes en els casos en que el pas de bicicletes no hi sigui permès. Pel que fa a la resta de trams, en aquests moments s’està treballant amb els diferents ajuntaments i les Diputacions de Girona i Barcelona per poder fer realitat la resta de ruta durant els propers dos anys.

Font Bona

Naixement de la Tordera (Font Bona)

En el moment en que la ruta estigui correctament habilitada i totalment activa, s’iniciarà el treball amb l’empresariat, principalment del sector serveis i de tots els municipis col·laboradors. Com s’ha dit, el moviment d’usuaris pel territori vol incentivar que aquests usuaris consumeixin en aquests territoris i afavoreixin el desenvolupament econòmic local (consum de productes locals, parades en bars i restaurants, pernoctacions, contractació de serveis turístics com guiatges, lloguer i reparació de bicicletes, etc.). Així mateix, pels municipis litorals, que ja reben per si sols visitants, la ruta els suposarà una oportunitat per diversificar la seva oferta i, per tant, fer de la destinació un punt més atractiu.

Malgrat ja s’ha realitzat un important treball per arribar on som i encara ens queda molta feina a fer, els primers resultats ja estan arribant i en l’horitzó ja veiem el que serà, de ben segur, un itinerari de gran interès pels amants del senderisme i cicloturisme. Si voleu estar al cas de l’actualitat de la ruta ens podeu seguir a través dels perfils de les xarxes socials (Facebook, Twitter, Google+ i Instagram) o a l’apartat d’actualitat de la web.

També et pot interessar

Deixa un comentari