Tram Arbúcies – Castell de Montsoriu

Descripció del tram

El tram Arbúcies – Montsoriu és un tram exigent, que comprèn 8km si el feu per les variants exclusives per senderistes, o 13km si el feu pels camins aptes per bicicletes. A aquesta distància, cal sumar el fet que els desnivells acumulats positius són de més de 500m. Tanmateix, al final del tram us espera una molt bona recompensa: el Castell de Montsoriu, el castell gòtic més gran de Catalunya. Tingueu en compte que hi ha variants exclusives per a senderistes on és prohibit accedir amb la bicicleta.

A l’inici del tram, al centre d’Arbúcies, disposareu de diferents llocs d’aparcament i d’una bona oferta de serveis com restauració, comerç, etc… La ruta comença a la placeta que hi ha a l’encreuament entre el carrer del Vern i el carrer de Sant Jaume, on trobareu el plafó informatiu de la ruta i les primeres indicacions de seguiment. Recordeu que podreu fer la ruta i gaudir d’una bona passejada per un entorn natural i protegit (Parc Natural del Montseny), però sempre sense desviar-vos del camí senyalitzat i respectant en tot moment la flora i la fauna de l’entorn.

Variant bicicletes

El tram per a ciclistes té una longitud superior a la dels senderistes, concretament són 13 km d’itinerari, dels quals es salva un desnivell de pujada acumulats de 336 m i un de baixada acumulada de 329 m, pel que cal considerar-lo un tram també exigent. Igual com amb la variant senderista, la ruta s’inicia a a Arbúcies, entre els carrers del Vern i de Sant Jaume, en una petita plaça. A Arbúcies podeu aprofitar per aprovisionar-vos, ja que disposeu d’un gran nombre de serveis. Per iniciar la ruta, seguiu les primeres indicacions que trobareu, però sobretot les que indiquen bicicletes.

Tingueu en compte que els primers quilòmetres de ruta discorren pel nucli urbà d’Arbúcies, pel passeig de Palacagüina. Però sobretot, prengueu atenció al tram de 360 metres que té lloc per la carretera GI-552, on el volum de trànsit és més gran i heu de prendre totes les precaucions necessàries. Una vegada superat aquest punt, ja us endinseu al domini dels boscos, per on tindrà lloc tot el recorregut fins arribar als peus del Turó de Montsoriu.

ATENCIÓ: abans d’arribar al Turó de Montsoriu, però, concretament a l’alçada del turó de la Geneta, us trobareu amb una tanca per impedir el pas de vehicles motoritzats. Aquesta tanca presenta una obertura per on podeu passar la bicicleta i poder seguir el camí sense problema. Podeu veure una imatge de la tanca a la galeria d’imatges.

Quan arribeu als peus del Turó de Montsoriu, per pujar al castell, haureu d’agafar la pista forestal que té una cadena que evita el pas de vehicles. Seguint aquesta pista arribareu fins al Castell, des d’on gaudireu de les impressionants vistes i podreu visitar el castell. Si esteu interessats en el castell i la seva visita, consulteu la seva web.

Variant senderista

El recorregut del tram de la Tourdera des d’Arbúcies fins al Castell de Montsoriu per senderistes és exigent, de 8 km de longitud, amb un desnivell acumulat de pujada de 497m i un de baixada de 188m. L’inici de la ruta és al plafó que trobareu a Arbúcies, entre els carrers del Vern i de Sant Jaume, en una petita plaça. Seguint les indicacions per als senderistes, us dirigireu cap al carrer Castell, on trobareu una de les fonts de bomba tant característics de la vila, la Font de Bomba de Can Salau, on podreu bombar aigua vosaltres mateixos. Seguin el mateix carrer acabareu de creuar Arbúcies per una zona d’hortes abans d’entrar als dominis del bosc.

La major part d’aquest tram discorre per paisatges boscosos, en molts casos suredes, però a l’entorn del Morer, travessareu per uns prats de dall on trobareu plafons interpretatius. Aquests hàbitats, com podreu consultar, són molt interessants a nivell de biodiversitat ja que acullen una gran quantitat d’espècies, algunes de les quals poc freqüents. És important, com en tot el recorregut, que no us desvieu del camí i feu cas de les recomanacions de respecte a la natura.

Ja al final del tram, arribareu als peus del Turó de Montsoriu, el qual haureu de pujar amb un últim esforç. Es tracta d’un ascens per un corriol al mig del bosc, que malgrat presentar un pendent prou important, us mereixerà la pena per arribar al castell i gaudir de les impressionants vistes. Recordeu que el castell és visitable i que hi fan visites interpretades; per més informació consulteu la web.