Tram Sant Esteve de Palautordera – Mosqueroles

Descripció del tram

El tram de la Tourdera entre Sant Esteve de Palautordera i Mosqueroles és un tram d’aproximadament 5 quilòmetres de longitud i de dificultat moderada, que presenta una variant exclusiva per a senderistes i una variant per bicicletes. L’inici del tram té lloc al nucli de Sant Esteve de Palautordera, on disposeu d’aparcament i d’alguns serveis associats, com el Punt d’Informació Turística, comerços, bars i restaurants, etc. El tram s’inicia davant del Punt d’Informació Turística, on hi ha el plafó de la ruta, on ja en aquest punt cal decidir si s’opta per la variant senderista, endinsant-se dins del poble, o bé per la variant per bicicletes, just en la direcció contrària.

Seguint les indicacions que trobareu en tot l’itinerari, ja siguin banderoles o fites de seguiment, podreu fer la ruta i gaudir d’una bona passejada per un entorn natural i protegit com és el Parc Natural del Montseny, sempre sense desviar-vos del camí senyalitzat i respectant en tot moment la flora i la fauna de l’entorn. En aquest sentit, com us hem dit, la ruta presenta una variant exclusiva per a senderistes entre el poble de Sant Esteve de Palautordera i Santa Magdalena aproximadament. Per aquest motiu, els usuaris interessats en fer la ruta en bicicleta cal que estigueu atents a les indicacions i agafeu sempre les variants per a bicicletes.

Variant bicicletes

El tram per a ciclistes, de 5,1 km de longitud, s’inicia just en la direcció contrària a la variant per senderistes, és a dir, no s’inicia cap a dins del poble, sinó que des del Punt d’Informació Turística recula uns 100m per agafar el primer carrer a l’esquerra. Només cal que seguiu les indicacions que anireu trobant pel camí, que en 400 metres us portarà a travessar la Tordera. Seguint tot l’itinerari per una pista forestal, us trobareu en breu el circ CRIC, conegut arreu. El camí va fent tota una pujada continuada fins a Santa Magdalena, un edifici romànic inclòs a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, el qual no és visitable per l’interior, i on la variant senderista es torna a unir per enfilar el darrer tram de poc més d’un quilòmetre conjuntament. Cal que tingueu en compte que els darrers 500 metres de recorregut són per la carretera BV-5119, que malgrat té poc trànsit, cal estar atents.

Abans d’arribar a Mosqueroles trobareu les indicacions per si us voleu desviar fins a la Masia Mariona, la seu del Parc Natural del Montseny, que és Punt d’Informació Turística i disposa d’un espai museístic. A Mosqueroles, també podreu visitar l’església de Sant Martí de Mosqueroles i podreu aprofitar per fer un mos al restaurant del nucli.

Variant senderista

La variant senderista d’aquest tram és de 5 km i s’inicia davant del Punt d’Informació de Sant Esteve de Palautordera, on trobareu un dels plafons de la ruta. Per fer aquest tram a peu us dirigireu cap al centre del poble, tot passant per davant de l’ajuntament, fins que a la plaça Major, trencareu a la dreta per travessar la riera de Vallmanya i ja enfilar l’itinerari en direcció cap al Castell de Montclús. Durant tot aquest tram inicial, la Tourdera coincideix amb el Sender Local SL-C 83. Després d’haver caminat uns 1.700 m, i d’haver passat molt a prop de la Font de Sant Antoni (us haureu de desviar uns metres), arribareu a la Tordera, la qual travessareu per un gual. Seguireu per un sender al costat de la Tordera que comença fins a trobar una pista forestal. En aquest punt, podeu desviar-vos de l’itinerari uns 600m per pujar fins al Castell de Montclús, una construcció del s. XI declarada bé cultural d’interès nacional i que fou propietat també dels Vescomptes de Cabrera. Després de gaudir de la visita al castell i de les vistes que ofereix l’indret, per reprendre el camí haureu de recular fins a tornar a trobar la pista forestal i agafar el camí de pujada (forta), que us conduira fins a Santa Magdalena, un edifici romànic inclòs a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, el qual no és visitable per l’interior. Des d’aquí ja iniciareu l’últim quilòmetre de recorregut, que en els seus últims 500 m són per la carretera BV-5119, de poc trànsit.