Tram Sant Marçal – Montseny

Descripció del tram

El tram Sant Marçal – Montseny és un tram moderat, d’uns 11 quilòmetres de longitud, en el qual cal salvar un bon desnivell, però la major part és de baixada. El seu inici té lloc al Coll de Sant Marçal, des d’on es disposa d’aparcament i d’un allotjament just al costat de l’hermita de Sant Marçal (no obert tot l’any). La ruta comença al petit aparcament del Coll de Sant Marçal, una zona d’inici de rutes, entre les que destaca la pujada al Matagalls.

Seguint les indicacions que trobareu en tot l’itinerari, ja siguin banderoles o fites de seguiment, podreu fer la ruta i gaudir d’una bona passejada per un entorn natural i protegit com és el Parc Natural del Montseny, sempre sense desviar-vos del camí senyalitzat i respectant en tot moment la flora i la fauna de l’entorn. En aquest sentit, la ruta disposa de diverses variants exclusives per a senderistes, ja sigui perquè el seu pas té lloc per propietats particulars on no és permès el pas de bicicletes, ja sigui per l’impacte que pot tenir la circulació rodada sobre el medi. Per aquest motiu, els usuaris interessats en fer la ruta en bicicleta cal que estigueu atents a les indicacions.

Variant bicicletes

El tram per a ciclistes té una longitud d’11,9 km, dels quals es salva un desnivell de pujada de 401 m i un de baixada de 995 m, pel que cal considerar-lo de dificultat moderada. En aquest cas, des del Coll de Sant Marçal s’inicia el descens per una pista forestal que, a pocs metres, passa per davant de Sant Marçal i, en pocs metres més, ja es troba a la Font Bona, el naixement del riu Tordera. Una vegada tastada l’aigua del Montseny, la ruta segueix per la pista forestal que descendeix passant per llocs com la fabriqueta d’en Tolín, una antiga serradora, o la font de les Nàiades, on podem tornar a provar les aigües minerals de la zona. Des d’aquest punt i fins al nucli de Montseny la ruta per bicicletes ja passa per ferm asfaltat en tot el seu traçat, primer per la petita carretera de les Illes i, després, per la carretera BV-5301, que cal agafar en direcció Montseny, seguint sempre les indicacions de les banderoles de seguiment de la ruta. Si bé bona part del tram en bicicleta té lloc per via asfaltada, entre el Coll de Sant Marçal i el càmping de les Illes es circula per una pista forestal on es fa recomanable l’ús de la bicicleta tot terreny (BTT).

Variant senderista

El descens des de Sant Marçal fins al nucli de Montseny, si es fa a peu, es pot considerar un itinerari moderat, ja que tot i tenir 11,1 km de longitud, es salva un desnivell de pujada de només 287 m i un de baixada de 879m.

Des del punt d’inici de la ruta, just al costat del plafó informatiu, hi ha una primera fita de seguiment que marca la primera separació entre senderistes i ciclistes. Concretament, els senderistes poden baixar directament a la Font Bona per un petit sender d’uns 150 metres. Malgrat això, és recomanable baixar per la pista per a bicicletes ja que a uns 75 metres hi ha l’hermita de Sant Marçal, que dóna nom al coll. Tant si es baixa per un costat, com per l’altre, a molts pocs metres s’arriba a la Font Bona, el naixement del riu Tordera, que dóna nom a aquesta ruta.

Una vegada ben hidratats amb aigua del Montseny, la ruta descendeix per una pista forestal enmig de fagedes i castanyedes, fins a la Fabriqueta d’en Tolín, una antiga serradora que testimonia el passat aprofitament forestal del Montseny, i a la Font de les Nàiades, just al costat d’un conegut càmping de la zona. Aquí es poden tornar a recuperar forces i prendre un bon glop d’aigua. A la represa es continua el descens per uns 950 metres de petita carretera asfaltada fins aproximadament a can Gorgs, on els senderistes i ciclistes es separen mitjançant una banderola. L’itinerari per a senderistes agafa un petit sender, recuperat recentment després d’anys d’abandonament, que era l’antic camí que utilitzaven els veïns de Montseny d’Amunt per pujar fins a Sant Marçal. Aquest camí descendeix entre boscos fins a trobar la pista forestal que porta a les masies de Can Riera Moliner, Cal Senyor o Can Fortià.

Una vegada s’arriba de nou a la carretera BV5301, aproximadament ja a la meitat del tram, la ruta per a senderistes travessa la carretera i continua per una pista forestal que porta cap a La Llavina, amb bones vistes sobre la Tordera a ma esquerra. Aproximadament a la meitat d’aquesta pista, la ruta s’ajunta amb l’itinerari del GR-5, que serà compartit fins al mateix poble de Montseny, pel que s’observa també la senyalització d’aquesta ruta amb les característiques marques vermelles i blanques. Seguint la ruta es passa prop del molí de la Llavina i s’arriba al pont de la Llavina, el qual travessa la Tordera. L’itinerari continua, deixant ara la Tordera a ma dreta, on poc a poc comença un ascens gradual primer per pista i després per uns metres d’asfalt, fins al restaurant Can Besa. Des d’aquest punt, tant senderistes com ciclistes coincideixen en itinerari per la carretera BV-5301 durant uns 300 m, on novament els senderistes agafen un petit sender que porta cap a les pistes esportives de Montseny i continua fins al nucli urbà, on just a l’entrada per la carretera, on hi ha la parada d’autobús, es pot observar el plafó de la ruta.