Tram Santa Maria de Palautordera – Vallgorguina

Descripció del tram

El tram Santa Maria de Palautordera – Vallgorguina és un tram de poc més de 12 quilòmetres de longitud i de mitjana dificultat, amb un desnivell acumulat de pujada de 147 metres. L’inici del tram té lloc a la carretera nova de Sant Esteve, on trobareu el plafó de la ruta i on en l’entorn proper podeu aparcar el cotxe si heu arribat en vehicle. A Santa Maria de Palautordera podeu gaudir de serveis associats, com oficina de turisme, bars, restaurants, comerços, etc., ahora que podeu acostar-vos a l’estació de tren si us desvieu de la ruta uns 3,5 quilòmetres. Al final del tram arribareu a Vallgorguina, on també teniu l’accés a serveis d’interès. Recordeu que durant l’itinerari, no us heu de desviar del camí senyalitzat, seguint la senyalització de la ruta, i cal que respecteu sempre les recomanacions de seguretat i de respecte de la natura.

Més informació del tram…

El tram de la ruta de la Tourdera entre Santa Maria de Palautordera i Vallgorguina és compartit en tot el seu recorregut, tant per senderistes com per usuaris de la bicicleta. Es tracta d’un tram de 12,1 quilòmetres de longitud, amb un desnivell de pujada de 147 metres i amb una dificultat general del tram mitjana. La ruta l’iniciareu a la Carretera Nova de Sant Esteve, on hi ha el plafó de la ruta. Des d’allà, i seguint la primera banderola de seguiment que veureu al costat del plafó, anireu en direcció al barri de la Serra, des d’on es dóna la possibilitat d’anar a l’estació de tren. Continuant pel tram, baixareu per l’Avinguda de la Serra, la qual, en acabar, es converteix primer en una pista i de seguida en un sender, que porta a una passera metàl·lica sobre la Tordera, que haureu de travessar.

Continuant l’itinerari seguireu per una pista que us portarà fins a un pas inferior a les vies del TGV, fareu un petit tram sobre asfalt fins a la depuradora de Santa Maria, i continuareu per una altra pista. Sempre trobareu indicacions del seguiment, ja sigui a partir de banderoles de seguiment o de fites amb la imatge de la ruta. Aquesta pista, per la que caminareu uns 1.400 metres entre camps de conreu, us portarà fins al Riu-sec, que travessareu per una passera de fusta després d’una lleugera pendent. Des de la passera seguireu en paral·lel al Riu-sec fins al Parc dels Enamorats, on trobareu una font i una zona de descans.

Reprenent el camí, seguireu uns 750 metres per límit urbà, passat pel pavelló del Sot de les Granotes i seguint fins a un pas inferior sota les vies del tren, a partir del qual l’itinerari agafa una pista que porta fins al Pont Trencat. La ruta creua per sobre del Pont Trencat, un pont d’estil gòtic, antic pas de la famosa Via Augusta i que va haver de ser fortament restaurat degut a la destrucció que va patir durant la guerra del francès. Una vegada creuat el pont passeu pel nucli del Pont Trencat i us dirigireu cap a la carretera BV-5112. En aquest punt, caldrà que estigueu atents just quan travesseu per sobre de la riera de Vallgorguina, ja que us trobareu una banderola que us indicarà el camí per anar cap a Vallgorguina i no continuar pel tram principal de la ruta de la Tordera.

Agafant la direcció cap a Vallgorguina, passareu per davant d’unes naus industrials i, després, us dirigireu cap a la carretera C-61, per la qual caminareu al seu marge durant uns 600 metres, abans de dirigir-vos cap al polígon El Molinot. Una vegada al polígon, de seguida ja agafareu la Via Verda de Vallgorguina, que seguireu durant bona part del recorregut, i sempre en paral·lel a la riera de Vallgorguina. Només la deixareu en el seu punt mitjà, ja que el camí s’endinsa cap al Parc Natural del Montnegre-Corredor, fent un camí de pujada fins pràcticament al dolmen de Pedra Gentil, que us podeu acostar a visitar. Després iniciareu un descens fins a tornar a trobar la Via Verda, que us portarà directament al nucli de Vallgorguina, on trobareu comerços, bars, restaurants i, fins i tot, el museu del bosc i la pagesia de Vallgorguina.