Trams d’enllaç de la Tourdera (3a part): el cas de Massanes

Avui us fem una nova entrega del recull d’articles relacionats amb els itineraris d’enllaç de la Tourdera. Com ja us varem explicar, la Ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies (Tourdera) és un itinerari que ressegueix el curs del riu Tordera i la riera d’Arbúcies en pràcticament la seva totalitat, però existeixen també alguns enllaços cap a la ruta des de nuclis propers al riu, com és el cas de Massanes, Gualba, Riells i Viabrea, Breda o Vallgorguina. Doncs avui us presentem el cas de Massanes.

Com en tots els itineraris d’enllaç, podeu fer el recorregut en els dos sentits. En el cas de Massanes, podeu sortir de l’itinerari principal de la ruta als peus d’Hostalric i anar fins a Massanes, o a l’inrevés, des de Massanes podeu anar fins a Hostalric. Tanmateix, en aquest cas, penseu que podeu allargar-lo fins a l’estació de tren de Maçanet – Massanes, de manera que us podeu acostar en tren per fer la ruta, o bé podeu acabar la ruta i agafar el tranport públic per tornar a casa.

Imatge del plafó de la ruta a l’estació de tren de Maçanet – Massanes.

Si us heu decidit per fer el tram entre Hostalric i Massanes,  recorrereu aproximadament 4 quilòmetres amb un desnivell de pujada acumulat de 101 metres. Es tracta d’un tram fàcil, que sobretot té lloc per via pavimentada, la qual es troba molt ben senyalitzada sobre el ferm (passos de vianants, carrils bici, zones vermelles de reducció de velocitat pels vehicles, etc… Per tant, és molt recomanable per fer-lo en bicicleta.

Des de l’itinerari principal de la ruta travessareu el riu Tordera (pont d’accés a l’autopista) per un carril bici, que us portarà fins a un pas de vianants davant de la policial local d’Hostalric. Aquí ja trobareu les indicacions per anar cap a Massanes. Recordeu que a tot l’itinerari, a part de la senyalització vertical (banderoles de seguiment), també trobareu marques de pintura grogues. El codi de seguiment d’aquestes marques són els típics de qualsevol itinerari senyalitzat amb pintura: un ratlleta indica que esteu en el bon camí, una creu que esteu en camí equivocat i una marca en angle de 90º us indica un canvi sobtat de direcció o gir. També veureu que en zones on coincidiu amb vehicles que s’han senyalitzat en vermell parts de la calçada i s’han afegit els logos de la ruta per facilitar el seguiment.

Imatges dels diferents tipus de senyalització que us trobareu.

Una vegada heu creuat el pas de vianants, passareu per un pas sota de la variant d’Hostalric, fins que arribareu al carrer Joaquim Ruyra, en un tram de ruta compartit i on heu de prendre atenció al trànsit. Aquest carrer us portarà fins la urbanizació Can Tià Camps i, després, pel polígon industrial de Massanes, on circulareu per un carril bici segregat del trànsit. Seguint les indicacions, arribareu a la carretera de Massanes (GI-5121), la qual haureu d’agafar durant 850 metres fins al poble de Massanes, prenent molta atenció al trànsit, on acaba el tram. Aquest darrer tram fins al poble és on heu de prendre més atenció.

Foto: Grup Va de Bici. Tram de l’itinerari d’enllaç pel polígon de Massanes.

Així mateix, una vegada arribats a Massanes, podeu visitar el petit nucli urbà, amb l’església de Sant Esteve de Massanes o l’ermita de Sant Roc, o bé podeu seguir fins a l’estació de tren en un tram molt tranquil i recomanable. Concretament, el tram s’inicia al magatzem municipal, ubicat al carrer Major, just a l’entrada del poble per la carretera GIV-5121, on observareu el plafó de la ruta.

Església de Sant Esteve de Massanes.

Plafó de la ruta a l’entrada del nucli urbà de Massanes.

Per iniciar el tram cap a l’estació, cal que seguiu les indicacions cap a l’estació de tren que veureu en unes petites banderoles urbanes, o bé seguint les marques de seguiment de color groc (durant tot el tram anireu trobant també les banderoles de seguiment de la ruta i les marques de pintura grogues). Seguint la ruta agafareu, en primer lloc, la carretera del barri Cambrerol fins al trencant del Mas Coll, on trobareu una banderola de seguiment. A partir d’aquest punt agafeu ja una pista forestal, que us portarà pels boscos de la zona fins a l’Estació de Potabilització d’Aigua, just a la riera de Massanes, on agafareu una altra pista, també senyalitzada amb una banderola de seguiment. Des d’aquest punt continuareu per una altra pista entre boscos, en un agradable passeig, passant per davant de Can Ramilans, fins que arribareu a la carretera GI-555. En aquest punt, tal i com us indica la senyalització existent, podreu creuar la carretera al mateix nivell prenent molta atenció al trànsit, o bé podeu fer una petita variant per la riera de Massanes, aprofitant el pont de la carretera GI-555 sobre aquesta riera. Només heu de tenir en compte que en cas de riuades no podeu agafar aquesta petita variant, tal i com s’indica en la senyalització.

Senyalització amb avís de perill i de desviament per la riera de Massanes.

Una vegada superat el pas de la carretera, ja us queden només uns 950 metres fins a l’Estació de Tren, passant primer la riera de Santa Coloma, després per l’església de Sant Josep Obrer i, finalment, travessant per un pas superior les vies del tren, tot per una via recentment pavimentada i que és compartida amb vehicles.

Església de Sant Josep Obrer.

Què us hsembla aquest itinerari d’enllaç de la Tourdera? Us animeu a fer-lo i a descobrir el poble de Massanes?