Tram Vallgorguina – Santa Maria de Palautordera

Descripció del tram

El tram de la Tourdera entre Vallgorguina i Santa Maria de Palautordera és un tram de més de 12 quilòmetres de longitud i dificultat moderada, amb un desnivell acumulat de pujada de 116 metres. L’inici del tram té lloc al punt d’informació turística de Vallgorguina, on podeu aparcar per zones properes si heu vingut amb cotxe. Al mateix nucli de Vallgorguina podeu gaudir de serveis com bars, restaurants, el Museu del Bosc i la Pagesia, etc. Per iniciar el recorregut és molt senzill, només cal que seguiu les primeres indicacions des del Punt d’Informació Turística, que us dirigiran cap a la Via Verda, que és aprofitada per la ruta. Recordeu que durant l’itinerari no us heu de desviar del camí senyalitzat, seguint la senyalització de la ruta, i cal que respecteu sempre les recomanacions de seguretat i de respecte de la natura.

Més informació del tram…

Si voleu fer el recorregut de la Tourdera entre Vallgorguina i Santa Maria de Palautordera, heu de saber que que es tracta d’un itinerari d’enllaç des del nucli de Vallgorguina fins al Pont Trencat, i des d’aquest punt segueix l’itinerari principal de la Tourdera fins al nucli de Santa Maria de Palautordera. Es tracta d’un tram molt atractiu que aprofita bona part de la Via Verda de Vallgorguina i de la part de ruta de la Tordera entre Sant Celoni i Santa Maria. Si voleu fer l’itinerari, aquest s’inicia al Punt d’Informació Turística de Vallgorguina, on trobareu el plafó de la ruta i la primera banderola de seguiment que us indica el camí a seguir. Es tracta d’un tram de 12,1 quilòmetres de longitud, amb un desnivell de pujada de 116 metres, i una dificultat global mitjana.

Seguint les indicacions, circulareu uns metres per la carretera C-61 fins a l’entrada del poble, on de seguida ja indica un canvi de direcció. En pocs metres ja entrareu a la Via Verda, un itinerari paral·lel a la riera de Vallgorguina, molt tranquil i a l’ombra, per on discorre bona part de la ruta. Entre d’altres punts, passareu pel costat de la depuradora, de l’antiga església de Vallgorguina i arribareu fins al Pont d’en Pradell. A partir d’aquest punt, la ruta agafa una pista i s’endinsa pel Parc Natural del Montnegre-Corredor, en un ascens que us permetrà accedir al Dolmen de Pedra Gentil. continuant l’itinerari, seguireu per pistes i senders, tornant a baixar cap a la riera de Vallgorguina, just en una zona amb un circuit.

A partir d’aquest punt, tornareu a seguir en paral·lel a la riera de Vallgorguina fins al polígon el Molinot. A partir d’aquí, us dirigireu cap al Pont Trencat. Cal que estigueu atents a les direccions verticals, ja que just quan us ajunteu amb el tram principal de la ruta, trobareu una banderola que us indicarà el camí cap a Santa Maria de Palautordera. En pocs metres passareu per sobre mateix del Pont Trencat, i seguireu el camí travessant les vies del tren per un pas inferior. Durant uns centenars de metres passareu per la zona del Sot de les Granotes, pertanyent al municipi de Sant Celoni, i de seguida arribareu al Parc dels Enamorats, ja al municipi de Santa Maria. En aquest parc, on trobareu una font, podeu aprofitar per agafar forces per iniciar el darrer tram de la ruta, passant pel Riu-sec, zones de conreus i, finalment, travessant la Tordera per una passera metàl·lica, just abans d’arribar al barri de la Serra de Santa Maria de Palautordera. Una vegada travesseu la Tordera, en menys d’un quilòmetre arribareu al plafó de la ruta, on es dona per acabat aquest tram.

Tingueu en compte que des del barri de la Serra trobareu indicacions per arribar a l’estació de tren, que tot i estar a 3,5 quilòmetres de distància, trobareu l’itinerari senyalitzat i ben segregat del trànsit.